• Skip to primary navigation
  • Skip to content

TEAMTECH

Kompetensleverantör sedan 1998

Main navigation

  • VÅRT ERBJUDANDE
    • TJÄNSTE- OCH KOMPETENSOMRÅDEN
  • KUNDCASE
  • JOBBA HOS OSS
    • AKTUELLA JOBBERBJUDANDEN
    • I HUVUDET PÅ EN KONSULT
      • ROBIN NORBERG
      • SIMON FORSBERG
  • OM OSS
    • VÄRDERINGAR
    • KOLLEKTIVAVTAL
    • ORGANISATION
  • KONTAKT
  • INTERNT

KUNDCASE

Migrering och ny driftmiljö

Utmaning

Azets gruppen (fd Visma Services) hade behov av specialistkompetens i den tekniska kravställningen vid uppbyggnad av en ny driftmiljö för migrering av deras 2500 användare och 300 applikationer.

Vårt bidrag

TeamTech fick i uppdrag att genomföra en analys av den befintliga miljön och leverera ett underlag kring områdena standardisering, säkerhet och skalbarhet för den framtida driftsmiljön. TeamTech genomförde även workshops åt kunden för att belysa utmaningar och tog fram en implementationsplan och lösningsförslag för den nya driftmiljön tillsammans med kunden.

Resultat

TeamTechs arbete i detta uppdrag innebar att kunden fick ett beslutsunderlag för en standardiserad teknisk lösning där man tog höjd för även säkerhetsaspekterna, en implementationsplan med ansvarasfördelning  mellan kund och driftspartner.

Kunden tycker

”Teamtechs konsultation i viktiga tekniska vägval var till stor hjälp inför beslutsfattandet och planeringen av den tekniska implementationen av migreringen till vår nya driftsplattform. Angreppssättet var professionellt och effektivt med en personlig touch.”

Ville Itämaa, teknisk projektledare

Förbättrad förvaltning

Uppdrag

Kunden hade ett förvaltningsläge med en stor mängd kritiska incidenter och återkommande problem som förhindrade nyutveckling och proaktiv förvaltning.

Vårt bidrag

Konsult från TeamTech bidrog med ITIL process-kompetens och strukturerad förvaltningsledning för att kartlägga, kategorisera och prioritera incidenter- och problem inom förvaltningen.



Resultat

Kartläggningen genererade ett antal aktivitetslistor som dagligen följdes upp för att till slut nå ett stabilt läge. Den nya strukturen banade väg för nyutveckling och även nya utvecklingsprojekt som gav kunden möjlighet att fortsätta öka effektiviteten i den snabbt växande e-handelsindustrin.

Tidskritiskt utvecklingsprojekt med flera leverantörer

Uppdrag

Kundens lösning för lagerplock av dagligvaror med handdator behövde effektiviseras. Upphandling av ny lösning genomfördes och genererade fyra separata projekt med fyra olika leverantörer, med fokus på leverans vid ett specifikt datum. Avvikelse i leveransdatum kunde inte tolereras.

Vårt bidrag

TeamTech bidrog med en huvudprojektledare för de fyra projekten. Genom största möjliga fokus på kommunikation, planering, riskhantering och uppföljning arbetade man med att förhindra avvikelser i tidsplan – samtidigt som kvalitetsnivån bibehölls.

Resultat
Efter en intensiv förstudie skapades en gemensam grundplan för projekten. Med stöd från kundens projektledningsmodell och genom tydlig kommunikation kunde projektet drivas framåt med snabb hantering av avvikelser. Förståelse för projektets mål gav projektets medlemmar en tydlig fokus, och alla kunde samarbeta för att nå de uppsatta målen.
Projektet levererades i tid och gav kunden stora konkurrensfördelar.

Ny agil arbetsmetodik

Uppdrag

Avdelningen hade ej tidigare arbetat agilt med systemutvecklingsprojekt.

Vårt bidrag

Genom TeamTechs seniora systemutvecklare kunde vi bidra med den erfarenhet som krävs för att kunna driva projektet framgångsrikt.

Resultat

Konsultens erfarenhet som systemutvecklare och förståelse för helheten innebar att en agil arbetsmetodik utvecklades. I förlängningen kommer denna metodik att införas på samtliga projekt på avdelningen.

Ny process via SM9

Utmaning/uppdrag

Kunden ska införa en tjänstekatalog och samtidigt införa Requestprocessen via verktyget SM9. Detta medför förändringar i arbetssätt, processer och verktyg för hela IT-verksamheten.

Vårt bidrag

Konsulten är på plats som Operativt tjänsteansvarig och strukturerar införande av tjänster till tjänstekatalog genom kravställning emot tjänsteägare och samverkan med koordinatorer som dokumenterar tjänsterna på ett sådant sätt som möjliggör processen för införande.

Resultat

·       Praktiskt genomförande och administration av SM9 genom processdesign och processanalys
·       Utbildningsmaterial och presentationsmaterial för att facilitera förändringsarbetet internt via att applicera ADKAR-tänket för förändringsledning.
·       Testledning av nya arbetsflöden och processer för Requesthantering
·       Ledning av koordinatorer som dokumenterar tjänster från tjänsteägare
·       GAP-analyser för att planera utbildning och informationsmaterial
·       Strategiskt stöd till processarkitekt för implementationsfrågor

©2017 TEAMTECH | KOMPETENSLEVERANTÖR SEDAN 1998